Αν τα ζητήσετε στα περίπτερα, δεν θα τα βρείτε. Ούτε εκείνα ψάχνουν να σας βρουν. Κι όμως κυκλοφορούν και διαβάζονται. Όποιος τα ψάξει, θα τα ανακαλύψει σε ορισμένα ειδικά βιβλιοπωλεία του κέντρου της Αθήνας. Τα διακινούν και οι ίδιοι οι εκδότες τους (στην πλειοψηφία άτομα ηλικίας κάτω των 30 χρόνων), έξω από τις πανεπιστημιακές σχολές. Εκδότες κι αναγνώστες εκπροσωπούν αυτό που λέμε «περιθώριο».
Επιχειρήσαμε να διεισδύσουμε στην ακατανόητη από πρώτη όψη για πολλούς, εικόνα αυτών των περιοδικών, να «αποκρυπτογραφήσουμε τη σημασία τους και – γιατί όχι;- να ανακαλύψουμε τις προθέσεις των εκδοτών τους.
Ενδεικτικά επιλέξαμε ορισμένα από το ευρύ φάσμα των εκδόσεων αυτών. Πολλά δεν ξεπερνούν τα δύο ή τρία -τεύχη στο ενεργητικό τους. Πριν από 5-6 χρόνια, κυκλοφορούσαν περισσότερα «αντεργκράουντ» ελληνικά περιοδικά. Λίγα «αντέξανε» και συνεχίζουν.
Αναφερόμαστε πρώτα στα «φανζίν», περιοδικά που κυκλοφορούν με μορφή φωτοτυπικού κολλάζ. Η τεχνική κατασκευή τους είναι φωτοτυπημένες σελίδες, δουλεμένες στο χέρι.
Πρώτοι διδάξαντες – και απροσπέλαστοι για τα ελληνικά δεδομένα · οι περιθωριακοί της Αμερικής.
Στην καθημερινή παρέλαση…
Το στίγμα και τη διάθεσή τους απέναντι στην κοινωνία, ίσως να τα δίνουν οι γραμμές που ακολουθούν:
«.. Παίρνοντας μέρος στην καθημερινή παρέλαση. Απέναντι από την πραγματικότητα. Γνήσια παιδιά μιας βιομηχανοποιημένης δεκαετίας. Μιας άρρωστης εποχής που δεν θ’ αντέξει για πολύ ακόμα. Αδιάφορη, κενή ζωή. Απραγματοποίητα όνειρα. Διαθέσεις (αυτο)καταστροφικές. Το σκοτεινό παρόν. Το ανύπαρκτο μέλλον. Ο συμβιβασμός με το θάνατο. Τα δεσμά της παθητικότητάς μας σφιχτά, άλυτα. Είναι ακριβώς αυτή η στάση που δημιουργεί τη μηδαμινότητα της ύπαρξης μας…» διαβάζουμε μέσα στις τεχνικά ελλιπείς (λόγω οικονομικής ανεπάρκειας του εκδότη του) σελίδες του μηνιαίου ανεξάρτητου εντύπου «ΣΚΙΕΣ».
Τεύχη που «μιλούν» κάπως έτσι: «Ευχαριστώ τα παιδιά που με βοήθησαν. Στο μόνο που δεν αποβλέπει το περιοδικό είναι το κέρδος. Οποιοσδήποτε μπορεί να ρωτήσει την τιμή που έχουν φτάσει οι φωτοτυπίες…». Τιμάται 35 δρχ.
Ένα άλλο «φανζίν», το «ΚΤΗΝΟΣ», κυκλοφορεί 4 φορές το χρόνο, «Τιράζ» 200 τεύχη. «Στέλνει φιλάκια και τζάμπα τεύχη στους συνεργάτες του, τους οποίους βλέπει με χαρά να πληθαίνουν. Ίσως σε λίγο φτάσει να έχει τόσους αναγνώστες όσους και συνεργάτες. Πως σας φαίνεται η ιδέα;» Καυστικό χιούμορ σ’ όλη τη θεματογραφία του που δεν δίνει υπερβολική σημασία στην επικαιρότητα» και «στέλνει σ’ όλες τις κατευθύνσεις λαχανιασμένα μηνύματα» όπως: Γράψε ξανά / γράψε καλύτερα / μίλα για πράγματα / για πράγματα που τρέμουν / μην ψιθυρίζεις άλλο πια / μάζεψέ τα όλα σε μια κραυγή.
«Δεν υπάρχει άλλο μέρος στην Αμερική, όπου η τοπική μουσική ευδοκιμεί σε τόσο μεγάλο βαθμό. απ’ ό,τι στην περιοχή της Νότιας Καλιφόρνιας» διαβάζουμε στο BOUNDLESS TRAVELLERS.
Μαζί με το «Β-23» είναι ανεξάρτητα έντυπα με σχεδόν αποκλειστικό περιεχόμενο σχετικό με τη μουσική και την ποίηση την επηρεασμένη από την ψυχεδέλεια.
Μουσικά νέα από την ελληνική και ξένη πειραματική ροκ σκηνή, νέα για τον κινηματογράφο και από άλλες ανεξάρτητες έντυπες κυκλοφορίες καλύπτει η θεματογραφία του περιοδικού με τίτλο «Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ». «Δεν θα ήθελα να ζω σ’ αυτόν τον κόσμο εάν δεν είχε για προορισμό του την ενοποίησή του», διαβάζουμε στις σελίδες του. «Σεβόμαστε το ροκ, τη ζωηρότητα των νέων και αντιπαθούμε τις ηλίθιες διασκεδάσεις που μας προσφέρει το σύστημα: Ναρκωτικά, ποτά, T.V., δίσκοι… Ζούμε σε μια τεχνολογική κοινωνία από σιλικόνη, ενώ ακόμα η μουσική, η ηλεκτρονική μουσική έχει μείνει πίσω στα μπλουζ και σέβεται την ιστορία της όπως ο Μότσαρτ την ορχήστρα του». Στέλνει επίσης μηνύματα όπως: «Όταν οι άνθρωποι μεγαλώνουν, τα μάτια βαραίνουν, οι προσπάθειες σταματούν. Οταν όμως τα ζώα μεγαλώνουν και τα μάτια βαραίνουν, οι ανθρώπινες προσπάθειες συνεχίζουν».
Οι ραγδαίες μεταβολές μετά τη δικτατορία στην ελληνική κοινωνία, έδωσαν πρόσφορο έδαφος στα «αντεργκράουντ» έντυπα. Ανάγκες κι επιθυμίες έκφρασης, πληροφόρησης κι επικοινωνίας, σπρώχνουν νεαρά άτομα να «βγάλουν το δικό τους περιοδικό». Η γλώσσα που χρησιμοποιούν είναι περισσότερο βιωματική παρά παραστατική. Χρησιμοποιούν επίσης πολλά σύμβολα, σε κείμενα και σκίτσα.
Το ύφος τους είναι από ιδιόρρυθμο μέχρι προκλητικό, λόγω ίσως της γενικής αμφισβήτησης. Προκαλεί, τοποθετούμενο ανάμεσα στην ολότητα και το διαχωρισμό, ανάμεσα σ’ ό,τι φαίνεται και ό,τι υπάρχει, ανάμεσα στην παθητική αποδοχή και τη διαρκή αμφισβήτηση της σημερινής κοινωνίας. Ο χαρακτήρας αυτών των περιοδικών είναι περισσότερο υπαρξιακός, παρά πολιτικός. Οι στόχοι και οι σκοποί τους – όπως τα ίδια τοποθετούνται – έχουν σαν σημεία αναφοράς την απομυθοποίηση της σύγχρονης ζωής, μέσα από ιδιόρρυθμες κριτικές και ριζοσπαστικές θέσεις, καταστάσεις και αντιλήψεις.
Έφιππη ανάγνωση
Στον ίδιο «χώρο» κινείται μια άλλη κατηγορία ανεξάρτητων εντύπων που κυκλοφορούν σε αρτιότερη τεχνικά μορφή. Τυπώνονται είτε σε μονοχρώμια είτε σε διχρωμία. Πιο συστηματοποιημένη και λιγότερο αποσπασματική από τα τελείως «υπόγεια» φανζίν και η θεματογραφία τους. Οι ανθρώπινες σχέσεις, ο έρωτας, η σύγχρονη μουσική και ποίηση, τα ναρκωτικά, οι διάφορες μειονότητες. ο θεσμός της φυλακής, η επανάσταση, η παραδοσιακή και σύγχρονη ψυχιατρική και αντιψυχιατρική, η βία κ.λ.π., είναι θέματα που παρουσιάζουν με μεράκι οι συνεργάτες τους. Ας αφήσουμε όμως και μερικά από αυτά τα περιοδικά να «μιλήσουν».
«Όλοι ματώνουμε, άρα όλοι μπορούμε να κάνουμε ποίηση» διακηρύσσει η «ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ». Πολλά σκίτσα και κόμικ από ξένα περιοδικά κυρίως περιλαμβάνει στις σελίδες του.
«Έμαθα από τους μάγους: Μου ’πανε. κοίταξε αυτά τα δυο άστρα στον ουρανό… δε θα σου πω το όνομά τους… Δε μου επιτρέπεται… Λένε όμως, πως όταν αυτά τα δυο άστρα αλλάζουνε θέση, η δύναμη του τυραννικού Λευκού Ανθρώπου, όπως τουλάχιστον την ξέρουμε, θα αρχίσει να εξαφανίζεται. Θα αρχίσει να φθίνει από εκείνη τη στιγμή… και ήδη είμαστε σε αυτή τη φάση…» Απόσπασμα από τις προφητείες των Ινδιάνων Χόπι, που φιλοξενήθηκαν στην «ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ».
Το «HANNIBAL ΑΝΤΕ PORTAS» (Αννίβας προ των πυλών) «τριμηνιαία επιθεώρηση έφιππης ανάγνωσης». Δίνει το βάρος των θεμάτων του σε κοινωνικά θέματα απ’ όλο τον κόσμο. Διαβάζουμε κάτω από τον τίτλο «Πέρα από τα σημεία στίξης»: …Σε παλιότερες εποχές. όπως σ’ αυτή των Φαραώ, η γραφή κατεχόταν από τους εξουσιαστές. Ήταν μια κατεξοχήν προσωπική γλώσσα, όπου η αλήθεια των γραφομένων εξέφραζε την αλήθεια του προσώπου του εκάστοτε Φαραώ. Αν και η ομιλία ήταν κοινή, εντούτοις οι άνθρωποι δεν είχαν αντιληφθεί τον πραγματικό ιστορικό τους ρόλο…».
Και η επαρχία δεν πάει πίσω…
Στο μηνιαίο περιοδικό κοινωνικού προβληματισμού και έρευνας, «ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» βρίσκουμε και άρθρα επωνύμων, όπως οι πανεπιστημιακοί καθηγητές Ηλίας Δασκαλάκης και Γιώργος Βέλτσος. Σε άρθρο του τελευταίου, που τιτλοφορείται «Για την ψυχανάλυση» διαβάζουμε: «…Και η θεραπευτική συνεισφορά της ψυχανάλυσης; Γι’ αυτήν ας απαντήσουν οι γιατροί, αφού όμως πρώτα ξεκαθαρίσουν μεταξύ τους τι είναι και τι δεν είναι «ψυχική ασθένεια», τι είναι «ομαλό» και τι «παθολογικό»…».
Η επαρχία είναι επίσης τόπος έκδοσης τέτοιων περιοδικών.
Το «ΜΕΙΟΝ», μηνιαίο περιοδικό τέχνης κι ευγενών αισθημάτων, όπως αυτοχαρακτηρίζεται, εκδίδεται στην Κέρκυρα. Το δηκτικό μαύρο χιούμορ, είναι το κύριο χαρακτηριστικό στην ύλη του, για οποιοδήποτε θέμα. Ακόμα και τις επιστολές των αναγνωστών του διακατέχει το ίδιο πνεύμα:
«Τι περίεργο πράγμα όμως κι αυτή η «διανόηση», η «πνευματικότητα», όπως την αντίλαμβάνεται ο μέσος «σοβαρός” και «μορφωμένος» Νεοέλλην!» σχολιάζει καυστικά. Ή: «Τι θα γίνει με σας; Θα συνδρομηθείτε καμιά φορά; Άντε γιατί έχουμε κι άλλες δουλειές να φροντίσουμε» ειναι η «ευγενής παράκληση» που απευθύνεται στους αναγνώστες του.
Η «ΕΝΕΔΡΑ”, περιοδική έκδοση «για τη σύλληψη του ενεδρεύοντος πόθου»- εκδίδεται στην Αλεξανδρούπολη. Από τα θέματα του περιοδικού στεκόμαστε σ’ αυτό:
«Γυναίκες των DOCK. Μπορεί σε κείνα τα σκαλοπάτια του AMERICAN BAR να ένιωθες αμήχανος την πρώτη φορά και σαν στο σπίτι σου τη δεύτερη. Μπορεί στο πρώτο της άγγιγμα να ένιωσες ντροπή, να κοκκίνισες από την ανάγκη, και σαν μεγάλη ερωμένη να τη λάτρευες τη δεύτερη. Μπορεί να λες πουτάνα αλλά είναι σαν να λες σ’ αγαπώ-ευχαριστώ. Κρύβεσαι στην «τάξη» του τετραγώνου σου, ονειρευόμενος την αταξία των Dock. Εκεί που τα καράβια είναι οι άρχοντες και οι άνθρωποι καλύπτουν τις ανάγκες τους χωρίς ανταγωνισμούς. Η μοναξιά τους έμαθε να σέβονται τη μοναξιά…».
Με ήρωες τους καταραμένους
Το φαινόμενο του «υπόγειου», ή «περιθωριακού» τύπου, πρωτοεμφανίστηκε στην Αμερική τη δεκαετία του ’60. Με τη μορφή περιοδικών εντύπων που εκφέρουν έναν «αιρετικό», διαφορετικό λόγο. Γρήγορα η κίνηση αυτή εξαπλώθηκε διεθνώς, προσπαθώντας να δώσει μια δική της άποψη στην κοινωνική πραγματικότητα.
Ήταν και είναι μια υπόθεση που προωθεί μερικές περιορισμένες στη δυνατότητά τους λύσεις, για όσα άτομα έχουν ήδη αρχίσει να αισθάνονται και να συμπεριφέρονται σαν φυγάδες στην ασφυκτική καθημερινότητα των βιομηχανικών κρατών. Η «φυγή» διοχετεύεται κυρίως στον έρωτα, στην έντονη ζωή, στα ευφορικά, στην ποίηση των βρόμικων δρόμων, στον ανατολίτικο μυστικισμό, στη ροκ και τζαζ μουσική. Αυτό ζωγραφίζεται έντονα σε κείμενα «καταραμένων» συγγραφέων που με αγάπη φιλοξενούν τα «αντεργκράουντ» έντυπα, όπως: Ρεμπό, Έσσε, Κέρουακ. Μπάροουζ. Γκίνζμπερνκ. Κόρσο. Λαμάντια. Μπίξελ. Μποντλέρ κ.ά
Η παγκοσμιότητα στο φαινόμενο του «υπόγειου» τύπου απεικονίζει ολοκάθαρα την κρίση ταυτότητας που περνά η νεολαία σε όλο τον κόσμο. Όπου η μαζικότητα της κρίσης αυτής ξεπερνιέται από την ατομικότητα ορισμένων τάσεων, όπως π.χ. ο ροκ σταρ, θέμα προσφιλές στα περιοδικά αυτά.
Ένα ποτάμι από όνειρα και γραφτά, τέτοιου είδους έντυπα.
Ίσως να αποτελούν μια «κλειστή υπόθεση» για τους ίδιους μόνο τους εκφραστές και φορείς των απόψεων που προβάλλουν στη θεματογραφία τους. Δεν παύουν όμως στον ελληνικό εκδοτικό χώρο να είναι μια υπαρκτή προσπάθεια. Και μάλιστα προσπάθεια προερχόμενη από και απευθυνόμενη σε ανθρώπους νέους.
ΝΤΙΝΑ ΒΑΓΕΝΑ
Άρθρο που δημοσιεύτηκε στη Ελευθεροτυπία στις 7 Σεπτεμβρίου του 1986 (?)…