Τι να πρωτοαναφέρει κανείς για το ’14; Τα έντυπα που κυκλοφόρησαν και κρατάνε το ενδιαφέρον μας για τη φάση ζωντανό, τις εκδηλώσεις με τις οποίες γνωρίζουμε ανθρώπους και συζητάμε αυθόρμητα για τα χάρτινα όνειρά μας ή τις κλασικές διαδικτυακές αψιμαχίες σχετικά με το τι είναι τι; Για τη φετινή ανασκόπηση διαλέγω τις εκδηλώσεις με φανζίν-εσάνς μιας και μ’ αφορμή αυτές μπορώ εύκολα να γράψω αυτά που έχω κατά νου.
Είναι πλέον παράδοση των τελευταίων χρόνων η εκδοτική χρονιά να ξεκινά την Άνοιξη, μαζί με το Comicdom Com Athens. Το ενδιαφέρον που τράβηξε πάνω του ο τομέας των αυτοεκδόσεων του CCA ήταν τόσο μεγάλο που δύσκολα μπορούσε κανείς να το παραβλέψει. Όλος αυτός ο θόρυβος οδήγησε, μεταξύ άλλων, το περιοδικό Γκρέκα (τέκνο LIFO) να δημοσιεύσει στην έντυπη εκδοσή του (αυτή που “πληρώνει”) ένα εκτενές άρθρο για τις νέες τάσεις στο χώρο των φανζίν. Τελικά σωστά τα είπε ένας φίλος: “Μόδα είναι, θα περάσει”. Σε δεύτερο χρόνο πάντως, κι άλλες ιστοσελίδες ποικίλης ύλης μπήκαν στο παιχνίδι δημοσιεύοντας συνεντεύξεις με πρώην και νυν φανζινάδες. Αλγεινή εντύπωση μου προκάλεσε το γεγονός πως στο Vice (τέκνο ΑΝΤ1) είδα κάτι-σαν-review της εκδήλωσης του freequency, όπου η δημοσιογράφος εφήρμοσε το τέχνασμα χρησιμοποιώ-αποσπάσματα-του-editorial-ως-δηλώσεις και δημιούργησε μια φανταστικότατη συνέντευξη!
Αξίζει πάντως να σταθώ στη εκδήλωση του freequency μιας και πέρα του πονηρού Vice δεν είδα κάποια γνώμη, άποψη ή σχόλιο σε όσα ειπώθηκαν στην κουβέντα. Το πιο ενδιαφέρον σημείο της συζήτησης ήταν για το πως τα ανεξάρτητα έντυπα θα μπορούσαν να κάνουν εντονότερη την παρουσία τους μέσω της αυτοοργάνωσης, της αλληλοβοήθειας κ.ο.κ. Η κύρια πρόταση, η οποία φάνηκε να έχει μια κάποια αποδοχή από τους συμμετέχοντες, ήταν για την διοργάνωση μιας πιο συνεργατικής και ευρύτερης diy εκδήλωσης. Δεν τοποθετήθηκα εκείνη τη μέρα αφού η προσωπική μου άποψη δεν θα ταίριαζε στο κλίμα που διαμορφωνόταν. Πότε βέβαια δεν είναι αργά. Για μένα, τα ζινς δε συνδέονται με ένα δυνητικά μεγάλο αναγνωστικό κοινό, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο. Πόσους αφορούν τα φανζίν εδώ στην Ελλάδα; Σίγουρα λιγότερους από το τιράζ που τυπώνουν κάποια φανζίν με φιλοδοξίες. Η αφορμή για να μαζευτούν οι 30 (άντε 40) φανζινάδες υπάρχει, οπότε αυτό που μένει είναι η συμπλήρωση της διοργάνωσης με κάποιες σχετικές παράλληλες εκδηλώσεις για τα 300 (άντε 400) άτομα που γουστάρουν τη φάση. Από κάτι τέτοιο δε λείπουν οι προτάσεις, αλλά η διάθεση για την πραγμάτωσή τους.
Κι ερχόμαστε στο δεύτερο αθηναϊκό ζινφεστ, το οποίο αυτή τη φορά πραγματοποιήθηκε στο Μηχανουργείο, ευτυχώς χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων! Το μόνο που έχω να αναφέρω πλέον είναι πως κουτσά-στραβά το φεστιβάλ εκπλήρωσε αυτό που προσωπικά ήθελα να κάνω μέσω αυτού (ελπίζω και η Μαλίνα να μπορεί να πει το ίδιο!), οπότε δεν προβλέπεται να συμμετάσχω σε πιθανή μελλοντική διοργάνωση ενός ζινφεστ. Βέβαια, η συμμετοχή μου σε άλλα εγχειρήματα δε σταματά. 5/1 το επόμενο ραντεβού ;)
Πιο πάνω ειπώθηκε κάτι για νέες τάσεις. Το νέο trend στο χώρο των φανζίν για το 2014 έχει όνομα και λέγεται zine workshop. Απέφυγα να γράψω στο fanzines.gr γι’ αυτά που διοργανώθηκαν, κυρίως λόγω του ότι η βάση τους ήταν εμπορική. Όπως θα έχετε παρατηρήσει, για τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα οι διαφημίσεις είναι κάτι ανεπιθύμητο. Τέτοια workshops συνδέονται και με την άρτι αφιχθείσα The Athens Zine Bibliotheque. η οποία λειτουργεί ως βιβλιοθήκη εντύπων διοργανώνοντας κι ένα πλήθος παράλληλων δρατηριοτήτων. Τώρα που το θυμήθηκα, στο πρώτο azf που είχαμε οργανώσει υπήρχε ένα ανάλογο workshop. Πολύ θα ‘θελα να μάθω αν έγινε αφορμή ή αν βοήθησε κάποιους/ες στο να φτιάξουν το δικό τους φανζίν!
Τέλος, ακόμη ένα γεγονός άξιο αναφοράς είναι η ακαδημαϊκή προσέγγισή του φαινομένου των φανζίν. Δεν είναι κάτι που γίνεται πρώτη φορά στη Ελλάδα, αλλά είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι περισσότερο από μια επιδερμική ανάλυση. Στα πλαίσια της ημερίδας Μουσικές υποκουλτούρες και κοινωνική επικοινωνία πραγματοποιήθηκε και μια ομιλία για τα φανζίν, ενώ στις διατριβές των δύο φανζινάδων του πάνελ υπάρχουν αναφορές για τον ρόλο των φανζίν στην πανκ υποκουλτούρα.
Αυτά για φέτος!
Γειά χαρά, απλά να σημειώσω ότι η athens zine Bibliotheque ΔΕΝ είναι καλλιτεχνικό εγχείρημα… Είναι μία δημόσια βιβλιοθήκη που στις ώρες λειτουργίας της είναι ανοικτή στο κοινό. Θα επιθυμούσα να διορθωθεί κ στο παραπάνω κείμενο. Ευχαριστούμε προκαταβολικά :)
Καλησπέρα Τάσο,
Απ’ όσο διάβασα, η μοναδική “υποχρέωση” ή αντάλλαγμα που καλείστε να δώσετε στους διοργανωτές για την παραχώρηση του χώρου στη στοά είναι ορισμένα ανοιχτά εργαστήρια. Τα εργαστήρια που δρομολογείτε αφορούν κυρίως τη δημιουργία zine σε συνεργασία με τυπογράφους, γραφίστες, φωτογράφους και καλλιτέχνες, γεγονός που με κάνει να πιστεύω πως θα παρουσιάσετε το φανζίν ως ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα. Ο πρωταρχικός σκοπός του εγχειρήματος σας είναι η λειτουργία ως βιβλιοθήκη ή ως πειραματικό εργαστήριο παραγωγής και διερεύνησης νέων ιδεών; Επιλέγοντας αυτό που τροφοδοτεί την ύπαρξη του project, ανέφερα πως αυτό είναι ένα κατ’ουσίαν -και όχι αποκλειστικά- καλλιτεχνικό εγχείρημα.
Ίσως ήταν παράλειψή να μην αναφέρω πως είναι μια ανοιχτή για το κοινό βιβλιοθήκη με φανζίνς (το “δημόσια” παραπέμπει σε κάτι διαφορετικό), αν και όπως θα είδες υπήρχε λινκ που οδηγεί σε προηγούμενη ανάρτηση σχετικά με την Athens Zine Bibliotheque και αναφέρει αρκετές περισσότερες λεπτομέρειες. Η ανασκόπηση είναι κάτι συνοπτικό και εκεί που έκρινα πως αξίζει κάποιος να ψάξει περαιτέρω, έβαλα λινκς.
Γειά χαρά Γιώργο,
όντως το “δημόσιο” ήταν λάθος μου λόγω ώρας που έγραψα το comment (πήγα μετά να κάνω edit αλλά δεν μπορούσα).
Η Athens Zine Bibliotheque είναι πρωτίστως βιβλιοθήκη και μετά “διοργανωση εργαστηρίων” (τα εργαστήρια γίνονται ως αντάλλαγμα για τον χώρο που μας δίνεται για να υπάρχει η βιβλιοθήκη).
Το παρακάτω κείμενο είναι από το about του site μας:
“Είναι μια βιβλιοθήκη για φανζίνς και μικρές ανεξάρτητες εκδόσεις, με έδρα την Αθήνα. Δημιουργήθηκε τον Νοέμβριο του 2014 από την ομάδα These Are A Few Of Our Favorite Things, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Ίχνη Εμπορίου II*.
Η βιβλιοθήκη αριθμεί 300+ διαφορετικούς και ποικίλης θεματολογίας τίτλους από zines και ανεξάρτητες εκδόσεις από όλον τον κόσμο, όπως κόμικς, πολιτικά, μουσικά, γραφιστικά, καλλιτεχνικά κ.ά., καθώς και σχετικό υποστηρικτικό υλικό, όπως περιοδικά και βιβλία. Εκτός από αναγνωστήριο διαθέτει χώρο εργασίας (zine-workspace) με υλικά όπως ψαλίδια, χαρτιά, περιοδικά, κ.ά., όπου ο καθένας μπορεί να φτιάξει το δικό του zine.
Μια φορά το μήνα θα πραγματοποιείται ένα εργαστήριο κατασκευής zine με καλεσμένους εισηγητές ενώ παράλληλα, μια φορά το μήνα θα εκδίδεται ομαδικό zine για τη στοά.
Οποιοσδήποτε μπορεί να έρθει και να διαβάσει τη συλλογή (τα zines δεν δανείζονται) στο ωράριο λειτουργίας για το κοινό, να αναζητήσει zines στο online αρχείο, να συμμετάσχει στις δραστηριότητες (εργαστήρια για fanzines, ομιλίες, παρουσιάσεις κτλ), ή/και να προσθέσει/αποστείλει το zine του στη συλλογή.”
Άσχετα με το link που έχεις βάλει για την βιβλιοθήκη (ευχαριστούμε πολύ για αυτό), το σχόλιο που το ακολουθεί θεωρώ ότι παραμένει αποπροσανατολιστικό για τους αναγνώστες (είμαι παλαίμαχος του “αν είναι να μεταφέρεις την πληροφορία, να την μεταφέρεις σωστά”) :)
Φιλικά για την Athens Zine Bibliotheque,
Τασός
ΥΓ. Καλή χρονιά και καλή συνέχεια σε όλα τα όμορφα που κάνετε! Ελπίζουμε να σας δούμε και από κοντά στον χώρο της βιβλιοθήκης.
Διόρθωσα την ανάρτηση (το δεύτερό σου σχόλιο με πρόλαβε), ενώ θα ενημερώσω και την αντίστοιχη που αφορά τη βιβλιοθήκη. Καλές γιορτές και καλή επιτυχία!
αν βρεις χρόνο ο λαός απαιτεί ανασκόπηση τύπου http://fanzines.gr/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%83%CE%BA%CF%8C%CF%80%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B4%CF%8D%CE%BF%CF%87%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82%CE%B4%CF%8E%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B1
με το καλό ο νέος χρόνος :)
Κάποτε ήμουν άνεργος, χωρίς υποχρεώσεις και ο ελεύθερος χρόνος μου έτρεχε απ’ τα μπατζάκια! Κάποτε…
Καλή χρονιά κοπέλα!
το δικο μου σχολιο εννοεις παραπλανητικο μαλλον…
http://www.kathimerini.gr/770008/article/politismos/polh/h-stoa-emporwn-3anazei
http://www.kathimerini.gr/790544/article/epikairothta/ellada/neoi-katasthmatarxes-anevazoyn-rola-sth-stoa-emporwn
“Τα «Ίχνη Εμπορίου» είναι μια πρωτοβουλία για την ενεργοποίηση της Στοάς Εμπόρων και των καταστημάτων της, έναν χώρο της πόλης που παραμένει ανενεργός, κενός από εμπορικές χρήσεις, για πάνω από 20 χρόνια. Ο απώτερος στόχος της πρωτοβουλίας είναι η διαμόρφωση των χώρων αυτών σύμφωνα με τις νέες ανάγκες της περιοχής και αυτών που τη χρησιμοποιούν έτσι ώστε να ενταχθεί ξανά στον αστικό ιστό του κέντρου της πόλης.”
τα κορακια βαζουν μπροστα χαζοχαρουμενες δρασεις με στοχο να επαναφερουν στον εμπορικο χαρτη ανενεργες στοες και αγορες με εξευγενισμενο και πιασαρικο τροπο.
και τελικα ο καθενας επιλεγει πως θα κεφαλαιοποιησει τις σπουδες, τον εξοπλισμο, τις συστασεις, και στη χειροτερη καταντια την καβλα του, αλλα για τετοιους υπαρχουν η lifo, η athens voice, η καθημερινη…